BREAKING NEWS

Sukan

Nasional

Politik

Monday, December 7, 2015

Punca Sultan Johor murka dengan GST

Kerajaan Johor telah mengumumkan rancangan menyerapkan RM3.19 juta Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dikenakan ke atas perkhidmatan disediakan oleh kerajaan tempatan, beberapa hari selepas pemerintah negeri Sultan Ibrahim Sultan Iskandar mengkritik penggunaan sistem pencukaian untuk perkhidmatan kerajaan.


Pengerusi Majlis Perumahan negeri Johor dan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Latif Bandi berkata perkhidmatan termasuk yuran sewa dan pelesenan di bawah 16 pihak berkuasa tempatan kerajaan negeri.

"Kerajaan negeri akan menyerap kos GST untuk majlis-majlis tempatan, yang dijangka RM3.19 juta melibatkan 16 pihak berkuasa tempatan di seluruh negeri tahun ini.

"Jumlah ini adalah satu anggaran berapa banyak majlis-majlis tempatan perlu membayar kepada Jabatan Kastam," kata Abdul Latif dipetik berkata dalam laporan New Straits Times.

Beliau berkata, kerajaan Johor juga telah menuntut pengecualian daripada Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan mengenai perkara itu, supaya GST tidak akan dikenakan ke atas perkhidmatan yang disediakan oleh majlis-majlis tempatan negeri.

"Permintaan itu disampaikan kepada Menteri Datuk Abdul Rahman Dahlan baru-baru ini dan kami diberitahu bahawa perkara itu akan dibawa ke Kabinet," kata Latif.

Pada Khamis lepas, Sultan Ibrahim yang dipetik dari portal berita Malaysiakini sebagai berkata bahawa kerajaan tidak perlu mengutip GST untuk "perkhidmatan kerajaan" kerana ia merupakan tanggungjawab kerajaan negeri ini kepada orang ramai.

"Saya meminta kerajaan negeri dan kerajaan tempatan untuk tidak mengenakan GST ke atas perkhidmatan yang mereka berikan kepada rakyat dan perlu buat permintaan pengecualian daripada kerajaan persekutuan," Sultan Selangor dipetik berkata dalam laporan berita itu sebagai sebahagian daripada ucapan pembukaannya di Dewan Undangan Negeri Johor.

"Ini tidak masuk akal kerana perkhidmatan kerajaan adalah tanggungjawab asas kepada rakyat dan ia adalah tidak munasabah bahawa rakyat perlu terus dibebankan dengan membayar GST ke atas mereka," tambah Sultan Ibrahim.

Cukai 6 peratus akan dilaksanakan pada 1 April dan kerajaan pusat telah melancarkan kempen untuk menjelaskannya kepada rakyat mengenai manfaat cukai.

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan telah cuba untuk menerangkan faedah GST berbanding sebelum ini iaiatu Jualan dan Cukai Perkhidmatan (SST) sistem dan bahawa ia juga telah mengurangkan kadar cukai pendapatan individu dan syarikat.

Tahniah Sultan Johor kerana Tuanku seorang yang benar-benar berjiwa rakyat dan lebih memahami masalah dan keperitan hidup rakyat jelata bangsa Johor.


Post a Comment

 
Copyright © 2015 Sinaran Harian
Powered byBlog