BREAKING NEWS

Sukan

Nasional

Politik

Monday, January 25, 2016

Ini Cara Yang Betul Mencuci Baju Bayi

Segala keperluan bayi umumnya memerlukan penjagaan khusus, termasuk saat mencuci baju. Meski terlihat sama, namun ia tidak dapat disamakan seperti ketika mencuci pakaian orang dewasa. Berikut beberapa tips yang penting dilakukan saat mencuci pakaian bayi.

Agar kualiti baju tetap terjaga, mencuci pakaian bayi  harus disesuaikan dengan label yang tertera pada baju. Kerana itulah memperhatikan label ketika membeli baju bayi menjadi penting untuk dilakukan. Untuk menghindari kerosakan ketikamencuci, sebaiknya pilih baju bayi yang dibersihkan dengan mesin cuci. Bagaimanapun juga saat bayi, berganti pakaian boleh lebih dari 3 kali dalam sehari. Apalagi jika bayi tidak menggunakan lampin pakai buang sekali pakai sehingga perlu diganti jika telah kotor ataupun terkenal ompol.
Selanjutnya perhatikan detergen yang anda gunakan. Sebahagian bayi memerlukan detergen khusus untuk mencuci pakaian yang dikenakan sehari-hari. Apalagi jika si kecil memiliki kulit yang sensitif. Umumnya kulit bayi lebih sensitif sehingga lebih mudah terkena gangguan kulit seperti alergi, ekzim atau penyakit kulit lainnya.
Sebaliknya, jika bayi tidak memiliki kulit yang sensitif, anda dapat menggunakan detergen yang sama dengan anggota keluarga lainnya. Untuk memudahkan proses pembilasan anda dapat memilih jenis detergen cair.  Selain itu pilihlah detergen yang menggunakan tambahan pelembut. Meski jatuhnya lebih hemat, namuan adanya tambahan pelembut dapat meningkatkan resiko terjadinya iritasi pada kulit.
Terakhir, bilaslah pakaian bayi minima sebanyak dua kali sehingga sisa sabun benar-benar telah hilang. Pada pakaian yang menggunakan perekat, jangan lupa untuk mengaitkan perekat sebelum dicuci, apalagi jika dicuci dengan mesin cuci. Hal ini perlu dilakukan untuk menghindari tersangkutnya pakaian pada perekat. Ingat, jangan malas untuk memperhatikan informasi yang tertera pada label baju bayi anda ya! Sebaiknya baju bayi segera dicuci jika terkena kekotoran seperti susu, muntahan ataupun kotoran lainnya. Jika noda terlanjur menempel dan susah hilang, Anda dapat mencuba menghilangkannya dengan merendamnya dengan air yang diberi tambahan detergen. Jika berniat menggunakan penghilang kotoran, pastikan produk pilihan anda tersebut sesuai digunakan pada baju bayi.
[IKLANEKA]
Ubat mujarab masalah period tidak teratur
Cara putihkan gigi dengan mudah dan pantas
Inilah punca wanita suka dengan skirt labuh
Tawaran hebat untuk wanita nak kurus - Diskaun 50%
Dapatkan skirt labuh cantik disini.. sesuai untuk muslimah!
Hilangkan kesan jerawat tanpa kimia

Post a Comment

 
Copyright © 2015 Sinaran Harian
Powered byBlog